فارسی English

برگزاری دوره آموزشی توسعه نرم‌افزار باکیفیت (Quality Software Development) اولین‌ بار در ایران

تصویر ندارد

شرکت دانش‌افزار نارون شریف با همکاری مرکز راه‌کارهای اطلاعاتی هوشمند دانشگاه صنعتی شریف، دوره آموزشی توسعه نرم‌افزار با کیفیت (Quality Software Development) را برای اولین بار در ایران برگزار کرد. این رویداد مهم در قالب یک دوره آموزشی در تاریخ ۹۵/۱۲/۱۴ الی ۹۵/۱۲/۲۵ برگزار شده است. کارشناسان، متخصصان و مدیران فنی حوزه فناوری اطلاعات از شرکت‌های به‌پرداخت ملت، بهسازان ملت و مهندسی یاس ارغوانی به عنوان مخاطبان در این دوره، حضور به هم رساندند.

شرکت دانش‌بنیان دانش به عنوان نماینده رسمی شرکت Software Improvement Group (SIG)‎ هلند و PeopleCert یونان این دوره آموزشی را برای اولین بار در ایران جهت بهره‌مندی متخصصان داخلی از این دانش ارزشمند برگزار کرد. این شرکت همچنین با همکاری مرکز راه‌کارهای اطلاعاتی هوشمند و بهره‌گیری از کادر آموزشی مجرب و متخصص متشکل از اعضای هیئت علمی و دانش‌آموختگان مقطع دکتری از دانشگاه صنعتی شریف، گام مؤثری در راستای برگزاری هرچه بهتر دوره‌های آموزشی و ارائه مطالب به‌روز و مفید برای مخاطبان برداشته است.

در سال‌های اخیر با گسترش روز افزون استفاده از سامانه‌های نرم‌افزاری در تمامی صنایع، نیاز به توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری با کیفیت بیش از پیش احساس می‌شود. بر اساس آمار اعلام شده، سازمان‌ها و شرکت‌ها سالانه بیش از 300 میلیارد دلار را صرف عیب‌یابی سامانه‌های نرم‌افزاری می‌کنند. همچنین هزینه شناسایی و رفع عیب‌های نرم‌افزار پس از انتشار آن بیش از پنج‌ برابر عیب‌یابی طی فازهای طراحی و پیاده‌سازی است. در این میان با استفاده از به‌روش‌ها و دستورالعمل‌هایی قابل ارزیابی و اندازه‌گیری می‌توان نرم‌افزارهایی تولید کرد که از قابلیت نگه‌داری مناسبی برخوردار بوده و هزینه اعمال تغییرات و رفع ایرادات در آن‌ها به مراتب کمتر باشد. در دوره آموزش توسعه نرم‌افزار با کیفیت با محوریت قرار دادن قابلیت نگه‌داری به شرح خصوصیت‌ها، دستور‌العمل‌ها و به‌روش‌های یک معماری منعطف نرم‌افزار از بالاترین سطح انتزاع تا سطح کد پرداخته می‌شود که برای معماران و توسعه‌دهندگان سامانه‌های نرم‌افزاری بسیار مفید و راهگشا خواهد بود. دستورالعمل‌های ارائه شده محصول هفده سال تجربه شرکت SIG  در صنعت نرم‌افزار و بررسی میلیاردها خط کد در سامانه‌های حساس بانکی، مالی و صنعتی اروپا و آمریکا می‌باشد.

از جمله اهداف این دوره می‌توان به صورت خلاصه به موارد زیر اشاره کرد:

  • آموزش توسعه کد با کیفیت (با محوریت قابلیت نگه‌داری) از ابتدایی‌ترین مراحل نرم‌افزار
  • ارائه دستورالعمل‌های قابل اندازه‌گیری به جهت کنترل کیفیت کد و بهبود کیفیت آن
  • آشنایی با ویژگی‌های معماری منعطف و قابل نگه‌داری و دستورالعمل‌های بهبود معماری
  • فراگیری انواع آزمون نرم‌افزار و نحوه تولید آزمون، معرفی ابزارهای موجود و چالش‌های پیش رو

تصریح می‌شود که تمامی اهداف فوق از طریق مثال‌های کاربردی و تمرین‌های عملی محقق می‌گردد.


بازگشت