فارسی English
در راستای تحقق نیازهای اطلاعاتی و نظام‌های رایانه‌ای موردنیاز کلیه شاخه‌های تشکیلاتی نهاد و شبکه دولت، مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت با ساختار و رویکردی هدفمند جهت شناسایی نیازهای اطلاعاتی و تأمین سامانه‌ها و ایجاد نظام‌های رایانه‌ای موردنیاز نهاد ریاست جمهوری و دولت تشکیل گردیده است. استقرار نظام یکپارچه مدیریت منابع سازمانی و گردش اطلاعات در نهاد ریاست جمهوری و تأمین نیازهای اطلاعاتی مدیران ارشد و تصمیم گیرندگان کلیدی و ایجاد جریان صحیح اطلاعات بین مراکز حاکمیتی و قوای سه‌گانه با نهاد از اولویت‌های این مرکز است. امنیت، پایداری و استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات از ویژگی‌های این نظام است که زمینه‌ساز تحقق دولت الکترونیکی خواهد بود. این مرکز معتقد است با توسعه بستر اختصاصی شبکه دولت و دولت الکترونیکی، امکان کمک به تصمیم سازی و نظارت، افزایش بهره‌وری سازمانی در نهاد ریاست جمهوری و همچنین کاهش زمان تعاملات بین دستگاهی، پاسخگویی و اطلاع‌رسانی به دستگاه‌های اجرایی کشور و مردم را فراهم می‌نماید؛ لذا ارائه راهکارهای بهینه، مستمر و یکپارچه جهت پوشش نیازهای ذینفعان و عملیاتی نمودن سرویس‌های مربوطه، سبب بقاء و رشد این مرکز خواهد شد. در این راستا مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت ریاست جمهوری با شرکت دانش طی قراردادی، پروژه پیاده‌‏سازی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات مبتنی بر بهروش ITIL برای خدمت پشتیبانی شبکه دولت را منعقد نمود.
شرکت حمل ‏ونقل ریلی رجا به عنوان بزرگترین شرکت حمل‌ و‌ نقل ریلی کشور و با بهره‌گیری از تخصص و تجربه نیروهای كارآمد خود در زمینه‌های مختلف مدیریتی، طراحی، مهندسی، برنامه‌ریزی، پژوهشی، بهره برداری، خدمات‌رسانی و تعمیرات، می کوشد شرایط مطلوب‌تری را برای مسافرین فراهم آورد. در این راستا و در جهت تطابق هرچه بیشتر فرآیندها و فعالیت‏های کسب ‏و کاری شرکت حمل ‏و نقل ریلی رجا با فناوری اطلاعات، این شرکت اقدام به انعقاد قرارداد طرح جامع فناوری اطلاعات با شرکت دانش و مرکز راهکارهای اطلاعاتی هوشمند نموده است. پس از به اتمام رسیدن پیاده‌سازی پروژه طرح جامع فناوری اطلاعات با تصمیم مدیریت عامل و هیئت مدیره شرکت رجا این طرح به عنوان سند اصلی فناوری اطلاعات سازمان تصویب و شناخته شد، از این رو تمامی فعالیت‌های فناوری اطلاعات و پروژه‌هایی که در آینده برای سازمان تعریف و پیاده‌سازی شوند باید منطبق و بر اساس طرح جامع فناوری اطلاعات باشد که این نشان از توانایی و تخصصی پرسنل و محققان شرکت دانش می‌باشد.
شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی به عنوان پشتیبان دستگاه‌های کارت خوان فروشگاهی (POS) بانک ملت، وظیفه پشتیبانی از پر تعداد‌ترین دستگاه‌های کارت خوان در ایران را بر عهده دارد. از اینرو به منظور پاسخ‌گویی به نیازهای روز افزون پذیرنده ها و تسهیل در جریان تراکنش‌های صورت گرفته بر روی این دستگاه‌ها و در راستای تحقق اهداف و پشتیبانی از حوزه‌های تخصصی کاری این شرکت، قرارداد پروژه پیاده‏‌سازی چارچوب مدیریت خدمات فناوری اطلاعات ITIL و اخذ استاندارد ISO/IEC 20000 برای خدمت نگهداری پایانه‏‌های فروش بانک ملت (برای اولین بار) را با شرکت دانش و مرکز راهکارهای اطلاعاتی هوشمند به انعقاد رساند.
سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در راستای تحقق رضایت مشتریان درون و برون سازمانی، بهبود فرآیندهای درون سازمانی و برون سازمانی و همچنین بهبود مدیریت اطلاعات سازمان با استفاده از فناوری اطلاعات، كاهش هزینه‌های مدیریت فناوری‌ اطلاعات و مدیریت سرمایه‌های فناوری اطلاعات شهرداری و ارائه بالاترین سطح خدمات به مردم شهر تهران قرارداد پروژه استقرار حاکمیت فناوری اطلاعات بر اساس چارچوب مدیریت خدمات فناوری اطلاعات ITIL و اخذ استاندارد ISO/IEC 20000 برای خدمت ۱۳۷ شهرداری تهران (برای اولین بار در ایران) با شرکت دانش افزار نارون شریف (دانش) و مرکز راهکارهای اطلاعتی هوشمند منعقد نمود.
ایجاد خانه فناوری اطلاعات و راه اندازی کانون‌های هفت‌گانه آن، تخصیص سایت برای هر محله و ایجاد شبکه‌های اجتماعی مجازی پایتخت یا همان سامانه‌های مدیریت محله، از گام های مهمی است که معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در راستای تحقق شهر الکترونیک برداشته است. این خانه‌ها بستر کارآمدی را جهت مشارکت شهروندان در دسترسی به داده‌ها و رخدادهای اجتماعی و فرهنگی هر محله به وجود می‌آورد که با انعکاس مسایل و مشکلات و ارایه پیشنهادات در این شبکه‌ها، ارتقای کیفیت زندگی را در هر محله به دست شهروندان امکان پذیر می‌نماید. از این رو معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در راستای تحقق این مهم قرارداد پروژه طرح جامع فناوری اطلاعات خانه‌های فناوری اطلاعات شهرداری تهران را جهت برخورداری از برنامه‌ای راهبردی در حوزه فناوری اطلاعات برای خانه‌ها با شرکت دانش و مرکز راهکارهای اطلاعاتی هوشمند منعقد نمود.
شركت توزیع نيروی برق استان البرز بر اساس چـارچوب سیاست های خصوصی سازی تشكیل و تحت نظارت شركت توانیر وظایف مربوط به توزیع نیروی برق، شامل انجام كلیه خدمات فـنی، اداری و مالی مورد نياز متقاضیان و مشتركین برق را انجام می‌دهد. این شرکت در قالب قراردادی پروژه طرح جامع راهبردی فناوری اطلاعات را در راستای همسو سازی هرچه بیشتر فعالیت ها، فرآیندهای سازمانی، و اهداف کلان سازمان با فناوری اطلاعات و راهبردهای آن با شرکت دانش و مرکز راهکارهای اطلاعاتی هوشمند منعقد نمود.
سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی است که مأموریت اصلی آن پوشش کارگران مزد و حقوق بگیر (به صورت اجباری) و صاحبان حرفه و مشاغل آزاد (به صورت اختیاری) است. جمعیت تحت پوشش این سازمان، شامل ۱۲ میلیون نفر بیمه شده و بیش از ۲ میلیون نفر مستمری‌بگیر است که با درنظر گرفتن افراد خانواده بیمه‌شدگان، جمعیت تحت پوشش این سازمان برای ارائه خدمات درمانی به بیش از ۳۷ میلیون نفر می‌رسد. طبیعی است چنین سازمان بزرگی جهت پاسخگویی به نیازهای خیل وسیع مشتریان خود نیازمند بهره گیری از فناوری‌های به روز در زمینه فناوری اطلاعات می‌باشد. از اینرو وجود یک برنامه جامع راهبردی که وضعیت سازمان را به لحاظ میزان تطابق با فناوری اطلاعات بسنجد و پروژه های مبتنی بر فناوری اطلاعات مورد نیاز سازمان را به صورت پیشنهادی ارائه دهد، می تواند سازمان تامین اجتماعی را در حرکت به سوی تطابق هرچه بیشتر با فناوری اطلاعات یاری رساند. به همین سبب دفتر راهبری سیستم ها در سازمان تامین اجتماعی طی قراردادی پروژه طرح جامع راهبردی فناوری اطلاعات این سازمان را با همکاری شرکت دانش و مرکز راه کارهای اطلاعاتی هوشمند منعقد نمود.
شركت خدمات انفورماتيك نوین کیش به صورت شرکت سهامی خاص از سال 90 به ثبت رسيده است. شروع فعالیت­های شرکت نوین کیش برپایه ­ی تجارب یک گروه از کارشناسان مجرب از سال 1381 است که پس از سال­ها تلاش و پژوهش موفق به توسعه نرم‌افزار لیزینگ جامع گردید و پس از آن شرکت فعالیّت خود را در بازار توسعه نرم‌افزار آغاز نمود. پس از این موفقیت، پروژه توسعه کسب‌و‌کار طراحی و اجرا شد، و نتیجه تلاش‌­های کارشناسان این گروه منجر به تولید اولین سیستم هسته‌‌ای بانکی تکمیل شده با فناوری بومی در داخل ایران با نام (ای بیز) ABIS گردید. با موفقیت‌ بیز شروع پیاده‌سازی و کار این سیستم در چندین نهاد مالی، شرکت مدرن خدمات انفورماتیک با نام شرکت خدمات انفورماتیک نوین کیش با همکاری شرکت خدمات انفورماتیک (ISC) به عنوان بزرگترین شرکت فناوری اطلاعات کشور در سال 1390 به ثبت رسید. پیش از سال 1390 شرکت خدمات انفورماتیک نوین کیش به عنوان شرکت پرورش دنیای رایانه آریان (PDR) مشغول به کار بوده است. در سال 1383، با طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌ه­ای بانکی ای بیز و افزایش بازار توسعه نرم‌افزار، شرکت پرورش دنیای رایانه آریان با همکاری شرکت خدمات انفورماتیک (ISC)، به عنوان بزرگترین شرکت فناوری اطلاعات در شرق میانه، با چندین دفتر تابعه دیگر جهت ارائه­ پشتیبانی و محصولات، با ارزش سهام 55٪، شرکت خدمات انفورماتیک نوین کیش را تأسیس نمودند. شرکت دانش افزار نارون شریف در راستای افزایش کیفیت و کارایی توسعه دهندگان و فرایند‌های توسعه شرکت خدمات انفورماتیک کیش اقدام به برگزاری دوره توسعه نرم افزار باکیفیت (QSD) برای نیروهای این شرکت نموده است.
تصویر ندارد

شرکت پژوهش و نوآوری صنایع آموزشی
شرکت پژوهش و نوآوری صنایع آموزشی در سال 1369 فعالیت خود را با طراحی نظام جامع انفورماتیک وزارت آموزش‌وپرورش آغاز کرد و متعاقب آن تولید، پیاده‌سازی و عملیاتی نمودن سیستم‌های نرم‌افزاری نظام جامع مشتمل بر سی‌و‌سه سیستم یکپارچه را در سراسر کشور آغاز نمود. این سیستم‌ها کلیه امور آموزشی دانش‌آموزان مدارس سراسر کشور و امور اداری بیش از یک‌میلیون نفر کارکنان شاغل در آموزش‌وپرورش را از بدو استخدام تا پایان بازنشستگی در کل کشور تحت پوشش قرار داده‌اند و کلیه امور مالی، صدور ابلاغ، آمارگیری و کنترل عوامل آموزشی کشور توسط این سیستم‌ها انجام می‌شود. شرکت پژوهش و نو‌آوری صنایع آموزشی در حال حاضر به‌عنوان یکی از شرکت‌های نرم‌افزاری مطرح کشور در حوزه تولید و پشتیبانی نرم‌افزارهای سفارشی دارای رتبه یک از شورای عالی انفورماتیک است. اکنون تولیدات شرکت علاوه بر وزارت آموزش‌وپرورش در بیش از دویست سازمان دولتی پیاده‌سازی شده است و با کمک متخصصین و کارشناسان مجرب پشتیبانی می‌شوند. پروژه‌ی فرم‌ساز و گزارش‌ساز به عنوان بخشی از سیستم مدیریت جامع کسب و کار شرکت پژوهش و نوآوری صنایع آموزشی و سامانه‌ی جامع دانش‌آموزی به عنوان یکی از مهمترین سامانه های این شرکت در آموزش و پرورش با همکاری شرکت دانش افزار نارون شریف پیاده‌سازی شده است.
شرکت بهسازان ملت در سال 1373 با هدف توسعه کاربرد فناوری اطلاعات در بانک ملت تأسیس گردید. از مهم‌ترین تولیدات این شرکت می‌توان به سامانه متمرکز بانکی (Core Banking System)،‌ اینترنت بانک، سامانه خرید شارژ و پرداخت قبوض اشاره کرد. در چنین سامانه‌هایی که مخاطبین میلیونی دارند، کیفیت بالا در ارائه خدمات یک ضرورت محسوب می‌گردد. در این دسته از سامانه‌ها رفع ایرادات و اعمال بهبود‌ها می‌بایست در اسرع وقت صورت پذیرفته و کوچک‌ترین اخلال در عملکرد سامانه حتی در کسری از ثانیه ممکن است منجر به ضرر قابل ملاحظه‌ مشتریان بانک شود. در نتیجه حفظ کیفیت فرایند توسعه و انتشار نسخه‌ها و همچنین رعایت اصول و قواعد توسعه نرم‌افزار با یکیفیت در چنین سازمانی حیاتی به نظر می‌رسد. در این راستا شرکت دانش‌افزار نارون شریف اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی DevOps و توسعه نرم‌افزار باکیفیت (QSD) برای کارشناسان شرکت بهسازان نموده است.
شرکت به‌پرداخت ملت (سهامی خاص) با هدف توسعه ابزارهای پرداخت الکترونیکی فعالیت خود را از سال 1384 به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی (PSP(Payment Service Provider با اخذ مجوز رسمی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آغاز نموده است. در این راستا این شرکت مسئولیت ایجاد و پشتیبانی شبکه پایانه‌های فروش و سایر ابزارهای پرداخت با هدف گسترش نظام پرداخت الکترونیک به شبکه بانکی و بازارهای مالی کشور را بر عهده گرفته است. از اهداف این شرکت می‌توان به ارائه خدمات و توسعه ابزارهاي پرداخت الکترونیک مبتنی بر الگوهای نوین و کارآمد دنیا با بازنگری مستمر در نگرش‌ها و عملکردها، توسعه کمی و کیفی شبکه پذیرندگان و ایجاد بسترها و زیرساخت‌های ارتباطی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و پاسخگویی به نیازهای آحاد مشتریان در حوزه پرداخت الکترونیک با بالاترین امنیت و بیشترین سرعت و تبدیل شدن به یکی از مطرح‌ترین شرکت‌ها در حوزه ارائه‌ خدمات پرداخت الکترونیک در بازارهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره کرد. در چنین شرایطی افزایش چابکی با هدف ارتقای پیوسته خدمات و در عین حال حفظ کیفیت اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. در این راستا شرکت دانش‌افزار نارون شریف اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی مبانی DevOps و همچنین توسعه نرم‌افزار با کیفیت (QSD) در شرکت به‌پرداخت ملت کرده است.
تصویر ندارد

شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی
شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی در سال 1376 با موضوع تولید، تامین و بهره برداری انواع سخت افزار، نرم افزار و تجهیزات الکترونیکی و رایانه ای مورد مصرف در انواع فعالیت های اداری، تجاری، خدماتی، تولیدی، مالی و بانکی تاسیس گردید. در حال حاضر شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی با سرمایه ثبت شده 130 میلیارد ریال و با دارا بودن 30 دفتر ثابت در کلیه مراکز استان ها و بکارگیری بیش از 500 نفر پرسنل فنی در سراسر کشور، توانسته است خود را به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در صنعت IT کشور معرفی نماید و با اتکا به نیروهای متخصص و متعهد توانایی و دانش فنی لازم جهت ارائه راه حل های جامع نرم افزای و سخت افزاری، خدمات پشتیبانی، عرضه محصولات و تولید نرم افزارها در حوزه های بانکداری الکترونیک، حمل و نقل الکترونیک، دولت الکترونیک، کسب و کار الکترونیک و ... اقدام نماید. عمده توجه شرکت از بدو تاسیس، معطوف به ارائه برترین راه حل های جامع، بهترین تجهیزات و با کیفیت ترین سطح از خدمات به کلیه مشتریان خود بوده است. شرکت فناوری اطلاعات خوارزمی طی قراردادی با مرکز راهکارهای اطلاعاتی هوشمند دانشگاه صنعتی شریف و شرکت دانش، پروژه "پیاده‌سازی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات مبتنی بر به‌روش ITIL" را منعقد نموده است. خدمت مذکور به‌‌منظور پشتیبانی از خدمت اصلی شرکت در زمینه ارایه خدمات متنوع فناوری اطلاعات به مشتریان متعدد بانکی این شرکت می‌باشد. هدف اصلی از انعقاد این پروژه، طراحی و ایجاد نظام مدیریت خدمات فناوری اطلاعات به‌منظور یکپارچه‌‌سازی فرآیندها و رویه‌ها می‌باشد.
در اجرای ماده 59 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، به منظور افزایش کارایی نظام مالیاتی و رفع موانع سازمانی موجود و همچنین تمرکز کلیه امور مربوط به اخذ مالیات دریک سازمان واحد ، سازمان امور مالیاتی کشور در سال 1381 به صورت یک موسسه دولتی و زیر نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی ایجاد گردید .با ایجاد این سازمان کلیه اختیارات، وظایف، نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات موجود وزارت امور اقتصادی و دارایی در معاونت امور مالیاتی و بخش و حوزه‌های مالیاتی به این سازمان منتقل گردید. در نتیجه در چنین سازمانی اصول و قواعد کلیدی مدیریت خدمات IT، مدیریت خدمت به­‌عنوان یک به‌روش، چرخه حیات، استراتژی، طراحی، انتقال و بهبود مستمر خدمت از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این راستا شرکت دانش دوره آموزشی ITIL V3 Foundation را برای این سازمان مهم و کلیدی برگزار کرده است.